fotomel_9301_TradeFair16.jpg
Nieuws

VIRTUALISERING EN ONLINE ONDERNEMEN CENTRAAL THEMA OP LEVERANCIERSDAG DFG GROOTHANDEL BLOEMEN

Op 18 september 2013 vond de jaarlijkse Leveranciersdag voor de divisie Groothandel Bloemen van Dutch Flower Group (DFG) weer plaats, ditmaal in De Kwakel in het pand van OZ Export. De Bloemendivisie van DFG, bestaande uit vijf gespecialiseerde handelsbedrijven, had dit jaar zestig van haar kwekers uitgenodigd.

Dit jaar werden de kwekers geïnspireerd rondom het thema ‘virtualisering en online ondernemen’. Hoe kan de kweker zich nog beter richten op afzetmarkten en hoe kan intensiever worden samengewerkt, teneinde de internationale klanten beter te bedienen?

Na de opening door Marco Vermeulen, divisiedirecteur Groothandel Bloemen, kwamen vier sprekers aan bod. Allereerst Marco van Zijverden, CEO van DFG. Hij belichtte de marktontwikkelingen die van invloed zijn op deze branche. Verder ging hij in op de belangrijkste actuele ontwikkelingen bij veredelaars, kwekers, afnemers en concurrenten. “Intensieve samenwerking tussen de handel en de kwekers is van groot belang.”

Luc Ribberink, inkoopmanager bij OZ Export, combineerde in zijn toespraak een uitleg over wat precies een virtuele marktplaats is en waar de kweker op moet letten bij het kiezen van een geschikte aansluiting. Hij maakte deze theoretische uiteenzetting levendig door de vergelijking te maken met het kiezen tussen (ver)kopen op Marktplaats.nl of eBay, iets waaraan we allang gewend zijn. Ook dat zijn immers virtuele marktplaatsen.

DFG Leveranciersdag Bloemengroothandel 2013 

Aansluitend kwamen twee gastsprekers aan het woord. Ronnie Overgoor, internetcowboy, gaf een interessante presentatie over online ondernemen. Internet is van belang voor alle generaties en biedt vele kansen.

Jesper Kärrbrink, CEO worldwide van EuroFlorist, legde uit hoe zijn bedrijf het virtueel zakendoen heeft opgebouwd. Inmiddels levert de EuroFlorist organisatie bloemen door heel Europa via een uitgebreid netwerk van aangesloten bloemisten.

Tijdens het laatste onderdeel werden de kwekers in kleinere groepen meegenomen op diverse virtuele reizen binnen bloemenbedrijven in onze keten, gevolgd door constructieve discussies over dit thema.

De hele keten is het erover eens dat de verdere virtualisering van onze sector steeds grotere vormen aanneemt. De boodschap voor alle ketenpartners luidt dan ook: neem dit mee in de eigen organisatie en speel hierop in.