IMG_9987©rolfvankoppenfotografie.jpg
Media

WESTLAND EVENT 2016

Digitalisering en modernisering van de veiling, met oog voor mensen en bloemen
Lucas Vos, CEO Royal FloraHolland, gaf zijn visie op hoe de veilingklok toekomstproof gemaakt kan  worden en wat daarvoor nodig is. Hij nam de deelnemers mee in de digitaliserings- en moderniseringsslag van de veiling. Daar waar er nog steeds over de Ubers als voorbeelden van het delen van bezit van nu wordt gesproken, benadrukte Vos dat Flora Holland dat al geruime tijd doet als één van de grootste spelers in de sierteelt zonder dat ze zelf bloemen hebben. Een beweging van de traditionele bloemist naar een online platform met abonnementenservice voor bloemen en planten zonder uit het oog te verliezen de  traditionele bloemenwinkels en het menselijke contact. Toekomstplannen met vele technologische ontwikkelingen, maar waarbij het blijft gaan om mensen en bloemen volgens Vos. 
 
Silicon Valley
Danny Mekic nam de deelnemers van het event mee in de wereld van nieuwe trends en ontwikkelingen en liet de opkomende technologieën en kansen in sneltreinvaart zien. Van big data tot 3D-klimaatbeheersing, van geothermische elektriciteitscentrales tot het benutten van voedingsstoffen. En niet te vergeten end to end farming waarbij de eindgebruiker centraal staat.

 

Van aparte ondernemingen naar een internationaal duurzaam ecosysteem
Annemiek Roobeek, professor voor Strategie en Transformatiemanagement aan Nyenrode Business Universiteit, opende haar betoog dat er een nieuwe toekomst gloort. Een toekomst van een internationaal duurzaam ecosysteem waar samenwerking centraal staat tussen telers, ketenpartners en veiling en onder meer toeleveranciers. Roobeek heeft afgelopen jaar een studie verricht naar de dynamiek in het sierteeltcluster en de kassenbouw. Daar waar het cluster van oudsher met elkaar was opgebouwd, zijn meer bedrijven en gespecialiseerde onderdelen op zichzelf gaan opereren en hebben met ondernemingen, met name internationale, een lossere verbinding gekregen met het sierteeltcluster. Het is de uitdaging om de kracht van het cluster met elkaar te versterken, met de spelers in en rond het cluster, én de verbindingen met andere clusters. Met name de geavanceerde kassenbouw, de toeleveranciers van high-tech apparatuur en big data ontwikkelaars zullen een rol gaan spelen volgens Roobeek. Als de spelers gezamenlijk werken aan een hightech sierteelt zal dat als voorbeeld dienen voor de gehele wereld. Een internationaal duurzaam ecosysteem vraagt om zogenoemde webbers, oftewel verbinders.
 
Digitalisering en modernisering van de veiling, met oog voor mensen en bloemen
Lucas Vos, CEO Royal FloraHolland, gaf zijn visie op hoe de veilingklok toekomstproof gemaakt kan  worden en wat daarvoor nodig is. Hij nam de deelnemers mee in de digitaliserings- en moderniseringsslag van de veiling. Daar waar er nog steeds over de Ubers als voorbeelden van het delen van bezit van nu wordt gesproken, benadrukte Vos dat Flora Holland dat al geruime tijd doet als één van de grootste spelers in de sierteelt zonder dat ze zelf bloemen hebben. Een beweging van de traditionele bloemist naar een online platform met abonnementenservice voor bloemen en planten zonder uit het oog te verliezen de  traditionele bloemenwinkels en het menselijke contact. Toekomstplannen met vele technologische ontwikkelingen, maar waarbij het blijft gaan om mensen en bloemen volgens Vos. 
 
Silicon Valley
Danny Mekic nam de deelnemers van het event mee in de wereld van nieuwe trends en ontwikkelingen en liet de opkomende technologieën en kansen in sneltreinvaart zien. Van big data tot 3D-klimaatbeheersing, van geothermische elektriciteitscentrales tot het benutten van voedingsstoffen. En niet te vergeten end to end farming waarbij de eindgebruiker centraal staat.

Royal Brinkman
Ton van Mil is als CEO van Royal Brinkman groot stimulator van het digitaal zakendoen. Sinds zijn komst in 2013 is flink geïnvesteerd in verdere groei en wereldwijde uitrol van het e-commerce traject via de website en webshops. Van Mil lichtte toe hoe ze deze ontwikkelingen hebben doorlopen in dit internationale toeleveringsbedrijf, welke kansen ze hebben gepakt en welke hobbels ze hebben genomen. Zo lichtte hij toe dat de keuze voor één richting snelheid geeft met een gedeelde strategische koers. Digitalisering is een mindset waar iedereen in het bedrijf mee te maken heeft, van voorraadbeheer tot de verkopers. En om de zogenoemde digitale klantreis te optimaliseren, zowel via de webshop als logistiek gezien, is het zaak om continue in de huid van de klant te kruipen.
 
Het menselijke brein
Paul Smit zorgde voor een verrassende afsluiting waarbij hij een brug maakte tussen technologie en het menselijke brein. Met filmpjes, beelden en anekdotes liet hij de deelnemers ervaren dat we de wereld niet altijd zien zoals deze ook werkelijk is. En liet hij zien hoe neuromarketeers slim omgaan met het beïnvloeden van het onbewuste brein van anderen.
 
Platform
Het Westland Event wordt georganiseerd door de gemeente Westland. Als toonaangevende glastuinbouwgemeente wil Westland een platform bieden waarop overheden, ondernemers en het onderwijs elkaar kunnen ontmoeten en kunnen bijpraten over belangrijke ontwikkelingen in de glastuinbouwsector. Gezien de grote belangstelling voor het evenement voorziet de combinatie van inspiratie, informatie en ontmoeting in een behoefte.
 
Dutch Flower Group was trots sponsor van dit evenement.