fotomel_9380_TRADEFAIR18.jpg
Media

"De plant is koningin”

Strategische keuzes voor groei centraal thema op Leveranciersdag DFG Groothandel en Retail Planten

Op 2 oktober 2013 vond de Leveranciersdag voor de divisie Groothandel en Retail Planten van Dutch Flower Group (DFG) weer plaats, ditmaal in Schipluiden bij “Op Hodenpijl”. De drie op planten gespecialiseerde handelsbedrijven, hadden dit jaar ruim 75 van haar kwekers uitgenodigd.

Dit jaar stond het thema “strategische keuzes voor groei” centraal en werden de kwekers uitgenodigd voor vier presentaties om daarna met elkaar in speeddates te gaan. Hoe kan de kweker zich nog beter richten op kanalen en hoe kan intensiever met de DFG-bedrijven worden samengewerkt, teneinde een verbeterd aanbod aan de consument te realiseren?

 

Ivo Brautigam, oud-directeur van Bloemenbureau Holland, verzorgde het dagvoorzitterschap. Hij trapte af met de opmerking: “Dit is een unieke kans voor u als kwekers om vandaag transparantie aan den lijve te ondervinden, het is echt boter bij de vis”. Hierna kwamen de vier sprekers aan bod. Marco van Zijverden, CEO van DFG, belichtte de marktontwikkelingen die van invloed zijn op onze branche. Verder ging hij in op de belangrijkste actuele ontwikkelingen in de economie en binnen de sierteeltsector. “Intensievere samenwerking tussen de handel en de kwekers is van groot belang, mede gezien de vele kansen die wij nog zien voor planten binnen de verscategorie bij onze klanten.”

Erling Olstad, eigenaar van keten Mester Grønn uit Noorwegen, deelde de opzet van zijn formule en het belang van planten binnen het leven van mensen. Hij riep op om samen vooral meer het verhaal achter de plant te vertellen en om met elkaar te werken aan meer informatie en innovatie richting de consument. “Laten we samenwerken om die impuls terug te brengen”, was zijn oproep. “De plant is koningin, laten we deze dan ook als zodanig behandelen”.
Daarna kwam Stefan Gatz, buying manager van bouwmarktformule Globus-Hela, aan het woord. Ook hij gaf aan dat we in de keten kansen laten liggen bij de communicatie en kwaliteitsperceptie bij planten richting de consument.

Aansluitend kwam Pedro Coelho, perishable sourcing director van Biedronka, aan het woord en vertelde in detail hoe de visie van deze supermarktketen in Polen, onderdeel van Jerónimo Martins, omgaat met de planten- en bloemencategorie binnen de versgroep en in het bijzonder binnen de winkelopzet. Biedronka gebruikt de kracht van ons versproduct met haar kleuren en geuren als een trekker om letterlijk kleur te geven aan de winkels bij de ingangen.

 Leveranciersdag GHP okt 2013

Daarna was er op informele wijze gelegenheid tot persoonlijk vragen stellen:  de kwekers gingen op speeddate, aan tafel met de sprekers, die uiteraard vergezeld werden door de organisatoren van deze dag; OZ Planten, Hamiplant en Van Dijk Flora. 

De conclusie van de dag was: Om keuzes voor groei te maken is transparantie in de keten een vereiste. Dit start met begrip en uitwisseling tussen producent, handel en retail. Deze Leveranciersdag Planten van DFG was hier niet alleen een middel voor maar ook een bewijs van.